Muzika sobotní noci 8 Sergej Rachmaninov


Že měl Rachmaninov velké ruce, to už víme, dovolte jen malé připomenutí.

http://www.youtube.com/watch?v=ifKKlhYF53w

Tohle bylo slavné preludium cis-moll, které fascinovalo současníky. Na koncertech prý na Rachmaninova volávali: zahrajte TO !

Sergej Rachmaninov

Sergej Rachmaninov

Sergej Vasiljevič  Rachmaninov se narodil roku 1873. V mládí se učil u Zvereva, který školil i Silotiho, Igumnova a Skrjabina a jiné. Stejně jako Šaljapin začal brzy vést život mezinárodní hvězdy. Po Říjnové revoluci žil trvale na Západě. Měl nádhernou vilu ve Švýcarsku, další v Beverly Hills. A tesknil po Rusku, o čemž svědčí korespondence se Šaljapinem. Za války se chtěl vrátit domů, ale smrt tomu zabránila.

Na svůj nákladný životní styl si vydělával jako klavírista, velmi obdivovaný pro velkolepý styl a mohutnou dynamiku. Wiki uvádí: „Měl velmi dlouhé prsty, o čemž svědčí i náročnost některých jeho akordů, které jsou schopni zahrát pouze někteří opravdu vyspělí a stejně geneticky nadaní klavíristé.“ 😀

Rachmaninovské drobnosti se často hrají jako přídavky. Rachmaninovská „raketa“ to je přímo pojem.

Například číslo 5 z opusu 23

http://www.youtube.com/watch?v=lDmDBlz1zYc

Anebo tohle Maestoso z opusu 23. Na youtubu najdete řadu nahrávek, ale kanonická nahrávka je tahle.

http://www.youtube.com/watch?v=RICGqS2UtmU

Takovou levačku asi nikdo jiný neměl (všimněte si, co píše autor klipu v komentáři pod obrázkem, když si rozkliknete Více). A ta klidná nadřazenost nad nějakými technickými obtížemi!

Někde jsem četl, že Rachnaninovova hudba vychází ze zvuku zvonů. To mně napadlo už dávno, když jsem slyšel preludium 10 z opusu 32.A co víc, mám pocit zvonů v mlze.

Kdysi jsme se vraceli na Nový rok z Mariánské, byla obleva, lezavo, mlha a pod námi ležel Jáchymov. Kdyby do té mlhy zvonili, bylo by to přesně tohle.

http://www.youtube.com/watch?v=h51zhv3T6Mk

Slyšíte jak to má klavírista všechno „opřené o basy“? Jak hluboko dokáže ponořit ruce do klaviatury a vyloudit neslýchanou dynamiku?

Ještě jednoho skvělého plejera si dáme. Kohopak vám připomíná z českých celebrit?

http://www.youtube.com/watch?v=2Fy4kSo7Xx8

No jo, ti Rusové v cizině, to je samá nostalgie.

———–

Tak dosud to bylo takové potpourri. Teď vás vezmu přímo na koncert, na kterém jsem kdysi byl. Nemusíte se rovnou oblékat do večerního –  i když bylo by to lepší! -ale poslouchat vcelku, soustředěně, dost nahlas.Jsme v Rudolfinu, je letní večer, právě skončila první půle, kde se hrál Brahms. Nestačili jsme se dostat včas do bufetu a tak jsme si vyšli k řece, je pod mrakem. Protahujeme si nohy a chystáme na druhou polovinu.

Tam nás čekají Rachmaninovovy Etudy Obrazy. Dojmy z venkovského života, dva cykly z vrcholného období. Ve druhém je údajně slyšet vliv současníků, Skrjabina a Prokofjeva.

Je sobota 2. června 1984, youtube nám zachytil celý druhý poločas. Sál je zhasnutý, pianista hraje jen při lampičce u not. Hudobný život napsal  (ta poetická slovenština):

„Na neosvetlenom pódiu, len pri svetle jedinej lampôčky při klavíri, vyčarúval veľký Majster klavírnej hry atmosféru básnivej opojnosti a trvalých spomienok.“

(Pod obrázkem se dostanete na seznam kusů, stopáž a možnost přeskakovat.)

http://www.youtube.com/watch?v=EZPmIddGXY8

Slyšíte mně, jak na konci tleskám? Zprava seshora, z balkónu… Ano, ano, přesně, to jsem já.

Zdravím do Tropavy. 😉

Příspěvek byl publikován v rubrice Muzika sobotní noci se štítky , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

58 reakcí na Muzika sobotní noci 8 Sergej Rachmaninov

  1. anna napsal:

    Slime, to je nádhera! (Všechna ostatní slova jsou zbytečná).A.

    To se mi líbí

  2. rybářka napsal:

    Jelikož Slim před pár dny předeslal, že dnešní večer Muziky bude věnován výhradně Občanovi, tak mně nezbývá nic jiného, než předeslat, že mu sem nalezu a prakticky je bez šance mne jakkoli odsud vystrnadit. Poněvač tohle je požitek slyšet. Tak a jedu to od začátku. A budu tu. Just.

    To se mi líbí

    • Slim napsal:

      Žertéřka, že?. Co když sem občan vůbec nepřijde? Ani si o to neopře svůj gregoriánský pre-bicykl. Pak mi budete dobrá. Tak jen juchejte

      To se mi líbí

    • Občan napsal:

      Teď jsem se sem teprve dohrabal a předpokládám, že už máte všichni „odposloucháno“. Bo teď poslouchám JÁ 😀

      K Rachmaninovovi – to se mu to hrálo, když měl pracky jak makak!
      Ovšem u „Prelude Op. 23 No. 2“ mi stejně připadá, že tam je víc not než má normální člověk prstů na obou rukou vč. palců.

      Ale muzika parádní. Temhle neolit mi vyhovuje a stále znovu jsem příjemně překvapován tím, že i moderní skladatelé se dají poslouchat. Zvlášť když si tak trošku jakoby zadžezují – jako je tomu v Prelude Op.32 No.10 (jasně, že jsem barbar; v „mojí“ gotice byly jedinými domácími klávesovými nástroji portativ http://www.youtube.com/watch?v=mrMhTIUZXvU
      a clavicytherium a juchalo se v prapodivných taktech 😀 )

      To se mi líbí

      • Občan napsal:

        To se mi líbí

        • Slim napsal:

          😀
          Že jste taky z těch bitev na kose dorazila. Kam zmizel Lex, nevíte?

          To se mi líbí

          • Občan napsal:

            Je to jen můj dojem z výměny příspěvků, ale párkrát si s Vlkem něco řekli a Lex usoudil, že se nebude rozčilovat.

            Ta bitva je docela zajímavá – myslím tím v kontextu s politickým vývojem u nás. A směr toho vývoje se mi pranicc nelíbí. Ale Rachmaninov byl výborná volba a hned je mi líp na duši 🙂

            To se mi líbí

            • Slim napsal:

              Bude hůř, Občane. Myslím s hudbou.
              Ale příště asi ještě ne. Protože tohle pitomý přechodný období bude plný šitů (jak říkal íkváč Tupolef), budu vás hýčkat věcmi LÍBIVÝMI. Někdy si holt člověk musí udělat bene.

              To se mi líbí

        • Hairyfish napsal:

          Ostatní se odebrali do hajan, tak jsem ty harfičky ještě zkoukla. Chtěla jsem vás zahltit technickými detaily o tom, proč ty harfy v žádném případě nejde považovat za gotické, ale nechci nudit :-). Navíc sama sebe nepovažuji za přehnaného hnidopicha, co se týče historické přesnosti – on totiž nikdo vlastně neví, jak se ta hudba tehdy hrála, všechno jsou jen soudobé interpretace, buď více nebo méně podpořené výzkumem.

          To se mi líbí

        • věra napsal:

          Občane, však ta „vaše“ muzika má taky něco do sebe, na tom se tu asi všichni shodneme 🙂

          To se mi líbí

      • rybářka napsal:

        Také moc pěkné. Krásná středověká hudba

        To se mi líbí

        • rybářka napsal:

          Přesně tohle je parketa Hairyfish. Snad nakoukne a přiláká ji tato krásná hudba

          To se mi líbí

          • Hairyfish napsal:

            Nakukuji, nakukuji, ale audio si bohužel zrovna teď nemůžu pustit, neb mám návštěvu na hudbu poněkud přecitlivělou – tedy na hudbu, kterou mám ráda já :-). Moje oblíbená věc od Rachmaninova je Ostrov mrtvých. Je to v 5/4 taktu, což skladbě dodává neskutečné napětí (a pocit, že něco chybí, nebo přebývá). Slyšela jsem ho jednou naživo, bylo to extatické. Snad vás tahle moje troška do mlýna potěší. Jinak na harfičky se těším, poslechnu si je, až nebudu mít za zády tchyni s migrénou :-D.

            To se mi líbí

  3. věra napsal:

    Už jsem tady taky :-).. Teď půjdu na Etudy Obrazy. A Gavrilov mi připomíná trochu Postráneckého a možná trochu i mladšího Vladimíra Dvořáka, nebo máte, Slime, na mysli ještě někoho jiného?

    To se mi líbí

    • Slim napsal:

      Mám, ale počkejme na další tipy. Možná se mi pak vysmějete.

      To se mi líbí

      • rybářka napsal:

        Vzhledem mi nepřipomíná nikoho. Ale stylem hry ? Máchu ?

        To se mi líbí

        • Slim napsal:

          Kterýho Máchu, paní Mullerová? K.H. ?

          Ten Postránecký je blízko. Asi by to měl vidět Bavor. Když se člověk podívá na 4:40, ty ústa.. Mně se to zdá ZŘEJMÝ

          To se mi líbí

          • věra napsal:

            Etudy super.. A ta podoba? Šla jsem se mrknout na 4.40 – že by poněkud korpulentnější Karel Zich – ať odpočívá v pokoji? Achjo, to jsem zvědavá 🙂

            To se mi líbí

            • Slim napsal:

              Bingo!
              Jak jsem zjistil v Mariánkách, Zich byl asi fanda, jezdil na Chopinův festival. Potkal jsem ho tam ve 2003, myslím že na koncertu Valentiny Igošinové. A taky složil jednu skladbu pro fontánu. To byl pekelně horkej srpen!

              Odměna pro vítěze. Gríša Sokolov, patrně nejlepší klávesista mezi živými.

              To se mi líbí

          • rybářka napsal:

            Nikoliv pane Palivec. A kterýpak jste to vy, shora tleskající na balkóně ? Ten vpravo, nebo ten vlevo ? Jo, toho Máchu jsem myslela Václava.

            To se mi líbí

            • Slim napsal:

              Vpravo.
              Palivec to nemoh bejt, ježto pí. M. Ke Kalichu nechodila.

              Tak už nechte střečkování a vyjádřete se k hudbě

              To se mi líbí

              • rybářka napsal:

                Muzikou, kterou jste vybral na dnešní večer, jste ho celý rozzářil. Nejen mně. Jste skvělý DJ. Opravdu. Vím naprosto jistě, že máte ohromný přehled. Jste tolerantní i k jiným, méně náročným žánrům. Vážím si vašich znalostí. A způsob, kterým podáváte výklad k jednotlivým skladbám je neodolatelný.
                Paní M ke Kalichu chodila. Palivec se jí líbil. Ale nikdy se to neprofláklo na veřejnost.
                A opravdu myslíte, žy by Václav Mácha Rachmaninova nezahrál přinejmenším stejně, jako Gríša Sokolov?

                To se mi líbí

              • Slim napsal:

                Pěkná paralelní teorie. Je to pravda, ovšem nechodila tam za Paliffcem, ale randila tam se Šerlokem Houmlessem.

                Co se hudby týče, je to trošku moc populár. Ovšem Svjatoslav to umí rozdmýchat

                Já raději Lov na vlky. Tam je hloubka i výraz.

                Kdo je ten Mácha??

                To se mi líbí

  4. rybářka napsal:

    To je on. Mácha Václav. Lov na vlky je příliš morbidní.

    To se mi líbí

  5. rybářka napsal:


    .

    To se mi líbí

  6. Slim napsal:

    Pustiv si po ránu počitadlo, vídím ony šity, který jsem včera zmiňoval.
    Odborník Andor zase vykládá rozumy, jako po antiperlích
    http://www.novinky.cz/diskuse?id=307254&articleId=/domaci/292093-zeman-sedava-vedle-ridice-ale-odbornikum-se-to-nezda.html&sectionId=8

    Ovšem čtenáři nezklamali. 🙂

    Karla Malá, Praha
    Neděle, 3.února 2013, 08:58:44 | Souhlasím | Nesouhlasím | +5
    Dubček seděl vzadu a co mu to pomohlo.

    Petr Havlík, Pardubice
    Neděle, 3.února 2013, 08:58:50 | Souhlasím | Nesouhlasím | +5
    A pak se stane nějaká „nehoda“ (Kubiceho akce opět) a nasaděj tam dočasně ochrapu…

    Josef Ondra, Lomnice u Tišnova
    Neděle, 3.února 2013, 08:59:59 | Souhlasím | Nesouhlasím | +6
    Po tom je každýmu velký kulový, ale na Kubiceho bacha, ha ha

    Lukáš Filip, Olomouc
    Neděle, 3.února 2013, 09:01:15 | Souhlasím | Nesouhlasím | 0
    Poněvadž je pořád v lihu tak je mu asi vzadu špatně.

    Božena Vytasilová, Praha
    Neděle, 3.února 2013, 09:01:16 | Souhlasím | Nesouhlasím | 0
    To není opravdu nic důležitějšího v tomto státě, než na kterém sedadle v autě Zeman sedí? Hlavně aby nezapoměl nalepit dálniční známku

    To se mi líbí

    • Občan napsal:

      No já se tu zase bavím mudrováním nikým nezvolené Pekay a mimoparlamentním Bělobrádkem, kteří se chystají do základu přepisovat Ústavu.
      I když, bavím – je mi jasné, že to oba myslí úplně vážně. Spíš je úsměvné, jak uzavírají koalici, aniž by proběhly volby. Což, jak nám převedla Peaka, není vůbec žádnou překážkou tomu, stát se vládní stanou 😉

      To se mi líbí

      • Slim napsal:

        Občane, co se to zas děje na kose? Nahlédl jsem, neměl chuť to všecko číst, ale vidím, že je to zase před zavřením, nebo ne? Vlk dokonce odpálil S.S. paní, no to jsou mi objevy. Co mu udělala, že konečně přišel xobě?

        To se mi líbí

  7. Slim napsal:

    HAIRYFISH, VAŠE VĚTA
    Měl jste štěstí, přestaňte konečně věřit tomu, že jste uspěl, protože máte výjimečné schopnosti.

    SE MI MOC LÍBILA. KOLIKRÁT JSE MSE TOHLE RŮZNÝM (MENTÁLNĚ POSTIŽENÝM) PRAVIČÁKŮM SNAŽIL VYSVĚTLIT!!. A MYSLÍM ŽE ZCELA NEÚSPĚŠNĚ.

    Omlouvám se, přenesl jsem sem diskusi odjinud.

    To se mi líbí

    • Hairyfish napsal:

      Děkuji. Carlos to naštěstí vzal sportovně, nechtěla jsem ho urazit :-). No jak tak koukám, tak diskuse na Kose je zablokovaná. Nevíte, co se stalo? (Omlouvám se tímto Bavorovi V, nechci tu řešit Kosu, ale netuším, co se tam odehrálo a co způsobilo další epizodu uzavření diskuse, zároveň nemám čas to celé číst a zítra odjíždím na hory, takže tu týden nebudu – leda z mobilu a to moc dobře nefunguje).

      To se mi líbí

      • zdenekb napsal:

        Už je od vlka nový článek. Stalo se to, že zejména ‚středovému voliči‘ přestala být Kosa dost nóbl. To opravdu neříkám s žádnou škodolibostí… i když to tak může znít. Spíš lehkým smutkem. Snad bude pokračovat. Vám ale… hezké hory a nic si nezlomte! 🙂

        To se mi líbí

        • Hairyfish napsal:

          Už jsem to taky viděla. Achjo, teda přihrotilo se to tam pěkně. Škoda Kosy, ale co naděláme, musím se přiznat, že tentokrát se vlkovi ani moc nedivím (minule jsem se divila převelice). Inu dost o Kose. Děkuji za přání, jedeme s kamarádkou, jejím miminkem a naším batoletem, takže bez lyží (doufejme, že se zlomeninám vyhneme :-)), jen sáňky a 3 psi, které do sáňěk zkusíme zapřáhnout :-). Na rozloučenou vám posílám baladu o dvou sestrách v trochu experimentálnějším provedení od brilantního multiinstrumentalisty Andrew Birda http://www.youtube.com/watch?v=6n9-KAKzpyM

          To se mi líbí

      • Občan napsal:

        Vlkovi bouchly saze, protože se „středový volič“ nakonec ukázal být něčím úplně jiným, než očekával. A Šauerová tomu dala točenou řetězem; škoda, že jí vlk vyhověl. Takhle si s gustem udělala zářez do pažby a půjde škodit jinam.

        To se mi líbí

      • Carlos V. napsal:

        pani Hairyfish, ještě účet nezavírejte 🙂

        a Slime, vy máte mezi ssebou takové ty vnitřní radary ?

        To se mi líbí

        • Hairyfish napsal:

          Carlosi, nebojte, nic definitivně neuzavírám. Ale jakkoli Vás považuji za diskuse schopného člověka, který rozhodně má, co říct, i když se ně řadu věcí díváme jinak, bylo by mi velmi nepříjemné bavit se v Bavorově doméně o vlkovi za vlkovými zády (včetně pokračování jinde načatého). Ale je dost dobře možné, že se opět střetneme v zajímavé debatě :-). Jen to bude jindy než dneska. Koneckonců loučím se jen na týden :-). Přeji vám všem dobrou noc, jdu do hajan, protože ráno brzo vstávám a balím :-).

          To se mi líbí

        • Slim napsal:

          Ne, koordinuje nás ústředí GRU.
          Co je to za hloupost, že paní Vilímková „byla napadána ze všech možných stran“ ? Byla napadána zcela důsledně zprava.
          No nic, ten konec jsem majiteli kosy předvídal už v létě. Pletl si světové strany až do konce. Hlavně měl nejasno o pojmu „střed“.

          To se mi líbí

Komentáře nejsou povoleny.